Όσοι έχουμε κάνει με Ι.Χ τη διαδρομή Κόρινθος-Πάτρα γνωρίζουμε καλά τί θα πεί εξευτελισμός: Να πληρώνεις διόδια 3,10 ευρώ για 120 χιλιόμετρα μονοπάτι διπλής κατεύθυνσης μάλιστα. Τί θα πεί να περνάς ξυστά από την διερχόμενη από απέναντι νταλίκα, νάναι νύχτα με βροχή, να σε τυφλώνει το οποιοδήποτε φανάρι αυτοκινήτου και σύ να αναθεματάς όχι τους άλλους αλλά τον εαυτό σου που ακόμα μια φορά πλήρωσες σαν μαλάκας το αντίτιμο του βαρκάρη να σε κατεβάσει στον χάροντα.
Στην υπό διαμόρφωση "εθνική οδό" Κορίνθου-Πατρών, όπου ανθούν η αυθαιρεσία του εργολάβου και η εγκληματική αδιαφορία της πολιτείας στο σύνολό της, παίζουν καθημερινά ρώσικη ρουλέτα με το θάνατο εκατοντάδες ίσως και χιλιάδες οδηγοί και επιβάτες, έχοντας εμπιστευθεί στα χέρια τυχάρπαστων και αδίστακτων εργολάβων τις ζωές τους.
Πριν τον νόμο Ρέππα είμασταν πολλοί που σηκώναμε την μπάρα και άντε στο καλό. Βέβαια τύχαινε να σε προλάβει η κάμερα και να σου πάρει τα στοιχεία. Τώρα τις περισσότερες ώρες καραδοκεί ένα "εκατό" της τροχαίας για τις συνέπειες της "παράβασης του νόμου". Δεν είναι λίγες οι φορές που ακόμη και τώρα πολλοί τολμάμε και περνάμε όταν λείπει ο μπόγιας της Ολυμπίας Οδού (Ο.Ο.) που δεν είναι άλλος από την τροχαία. Αλλά η συντριπτική πλειοψηφία αδιαμαρτύρητα πληρώνει. Αγνοώντας τα δικαιώματά της, αγνοώντας την αξιοπρέπεια που δικαιωματικά του ανήκει.
Πρόσφατα για μια ακόμη φορά, ταξιδεύοντας για τα μέρη μου χρειάσθηκε να πληρώσω μιας και ο μπόγιας παραφύλαγε. Στην επιστροφή όμως και στα διόδια του Ρίου είχα φροντίσει να είμαι εξοπλισμένος με όλη τη νομική βιβλιοθήκη μου για το θέμα της σύμβασης παραχώρησης, βιβλιοθήκη που εμπλουτίσθηκε με ένα απόκομμα εφημερίδας που βρέθηκε στο πατρικό μου.
Κάποιο από τα βράδυα της εκεί παραμονής μου, ψάχνοντας παληότερα φύλλα της τοπικής εφημερίδας "ΠΑΤΡΙΣ" ανακάλυψα ένα άρθρο του 2008 που αναφερόταν στο γεγονός της ανάθεσης του έργου ανακατασκευής και διάνοιξης μιας νέας εθνικής οδού που θα επέτρεπε να φθάσω στο χωριό μου από την Αθήνα σε λιγώτερο από 2 ώρες.
εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ, φύλλο της 8ης Αυγούστου 2008, σελίδα 3.
To άρθρο υπογραφόταν από τον δημοσιογράφο και κύριο αρθρογράφο της εφημερίδας Φ.Η. και αποτελούσε έναν πανηγυρικό για την εταιρεία και το έργο της, αλλά και μια υμνολογία για τον τότε υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Σουφλιά και τις διαδικασίες του νέου θεσμού των παραχωρήσεων.
Να σημειώσω εδώ ότι οι "πανηγυρισμοί" του αρθρογράφου και της εφημερίδας για το έργο της Ο.Ο. δεν εκόπασαν ακόμη και όταν άρχισε να διαφαίνεται η κωλυσιεργία της εταιρείας με σκοπό τον εκβιασμό του κράτους και των πολιτών. Και φυσικά όταν πια έγινε φανερό που το πάει η Ο.Ο ούτε η εφημερίδα, ούτε ο αθρογράφος δέησαν να ασχοληθούν με το θέμα, τουλάχιστον εγώ δεν είδα κάτι. Ήταν σαν να είχε γίνει το έργο, μετά ξεχάστηκε, μείναν οι εκβιασμοί και η ταλαιπωρία, μαζί με το χαράτσι του έργου που απολαμβάναμε.
Κατά μία έννοια ίσως και να είχε γίνει το "έργο". Η εταιρεία και όσοι συνεργάσθηκαν μαζί της φαντάζομαι ότι δεν έμειναν δυσαρεστημένοι από το deal. Εις υγείαν του μαλάκα λαού έφαγαν, ήπιαν και γλεντάνε ακόμη. Ποιό έργο ; Το κατάντημα του έργου για το οποίο πληρώνουμε και θα πληρώνουμε από πενήντα μεριές δεν συγκινεί κανέναν. Ούτε την εφημερίδα και τον αρθρογράφο της. Να πώ ότι ενώ πριν το "έργο" της Ο.Ο έφθανα σε 3 ώρες συνολικά από την Αθήνα, τώρα χρειάζομαι 4.00, πληρώνοντας ταυτόχρονα υπερδιπλάσια διόδια.
Κατά μία έννοια ίσως και να είχε γίνει το "έργο". Η εταιρεία και όσοι συνεργάσθηκαν μαζί της φαντάζομαι ότι δεν έμειναν δυσαρεστημένοι από το deal. Εις υγείαν του μαλάκα λαού έφαγαν, ήπιαν και γλεντάνε ακόμη. Ποιό έργο ; Το κατάντημα του έργου για το οποίο πληρώνουμε και θα πληρώνουμε από πενήντα μεριές δεν συγκινεί κανέναν. Ούτε την εφημερίδα και τον αρθρογράφο της. Να πώ ότι ενώ πριν το "έργο" της Ο.Ο έφθανα σε 3 ώρες συνολικά από την Αθήνα, τώρα χρειάζομαι 4.00, πληρώνοντας ταυτόχρονα υπερδιπλάσια διόδια.
Στον ύμνο για την εταιρεία και το έργο της παρατίθεται ολόκληρη η ανακοίνωση της εταιρείας αμέσως μόλις ανέλαβε το έργο. Ενδεικτικά παραθέτω κάποια αποσπάσματα.
Κατά την εταιρεία, που μπορεί να ανταποκρίνεται στα μεγάλα έργα (σύμφωνα με την ίδια της την ανακοίνωση) το έργο από την Κόρινθο έως τον Πύργο θα έπρεπε να έχει παραδοθεί το αργότερο αρχές του 2012.
"Ωστόσο οι αλλαγές θα αρχίσουν να φαίνονται από την αρχή" ήταν το σλόγκαν της Ο.Ο. Τίς είδαμε: υπερδιπλασιασμός των διοδίων σε μια νύχτα, διάλυση του υπάρχοντος παλαιού δικτύου, εγκατάλειψη εμποδίων, παγίδες θανάτου σε κάθε χιλιόμετρο. Συνολικά στο κομμάτι από Κόρινθο έως Πάτρα υπάρχουν 19 σημεία όπου ο δρόμος είναι μονοπάτι διπλής κατεύθυνσης. Συνολικά αχρηστευμένος δρόμος 60 Km., δηλαδή η μισή απόσταση Κόρινθος-Πάτρα. Και στην οποία η ταχύτητα οδήγησης δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 60 Km ανά ώρα.
Και φθάνουμε στο "ψητό". Η εταιρεία είχε δεσμευθεί σύμφωνα με τη δική της ανακοίνωση ότι θα αναβαθμίσει το υπάρχον δίκτυο των 120 Km και παράλληλα θα σχεδιάσει και θα κατασκευάσει νέο δίκτυο ευρωπαϊκών προδιαγραφών μήκους 365 Km από Κόρινθο έως Τσακώνα.
Αντί αυτού και σκανδαλωδώς αθετήθηκε από την πρώτη στιγμή η δέσμευση αυτή και πριν στεγνώσει το μελάνι της υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης άρχισαν τα έργα διαπλάτυνσης της παλαιάς οδού προκειμένου να εξοικονομηθούν κονδύλια από τις διανοίξεις νέου δρόμου. Δηλαδή το όλο έργο θα περιορισθεί κατά πως φαίνεται στην αναβάθμιση της παλαιάς αρτηρίας όταν και αν ολοκληρωθεί. Έργο που, χρηματοδοτικά στο σύνολο του προϋπολογισμού του και σύμφωνα με τις μελέτες, ήδη έχει καλυφθεί από το Δημόσιο σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης και τις εισπράξεις των διοδίων που πλέον έχουν φθάσει στα 500 εκατομμύρια ευρώ. Όμως το έργο παραμένει εδώ και τέσσερα χρόνια "παγωμένο". Η Ο.Ο. απλά φρόντισε να μας εκδικηθεί στενεύοντας για όλο και περισσότερα χιλιόμετρα τον υπάρχοντα δρόμο, χωρίς κανένα λόγο, χωρίς καμμία χρησιμότητα, χωρίς κανένα αποτέλεσμα.
"Η μέγιστη διάρκεια παραχώρησης συμφωνείται με τη ΣΠ (σύμβαση παραχώρησης) και υπολογίζεται από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης. Σε όλες τις υπό εξέλιξη ΣΠ οδικών αξόνων στη χώρα μας, ο ανάδοχος μπορεί να καταγγείλει τη ΣΠ αν ο χρόνος της κατασκευαστικής περιόδου επιμηκυνθεί κατά 30% χωρίς δική του υπαιτιότητα. Στον πίνακα 3 ο χρόνος αυτός καλείται απώτατη ημερομηνία περαίωσης κατασκευής." Αυτό διαβάζουμε στο link του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας. Το δημόσιο δηλαδή έχει παραιτηθεί του δικαιώματος καταγγελίας της σύμβασης. Ενώ θα έπρεπε όχι μόνο να έχει καταγγείλει τη σύμβαση από τις αρχές του 2012 αλλά και να έχει απαιτήσει τις προβλεπόμενες από τη σύμβαση αποζημιώσεις. Αντί αυτού μόλις πρόσφατα το δημόσιο δώρησε από τον προϋπολογισμό 25 εκ. ευρώ για να μην ...πτωχεύσει η Ο.Ο.
Αντί αυτού και σκανδαλωδώς αθετήθηκε από την πρώτη στιγμή η δέσμευση αυτή και πριν στεγνώσει το μελάνι της υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης άρχισαν τα έργα διαπλάτυνσης της παλαιάς οδού προκειμένου να εξοικονομηθούν κονδύλια από τις διανοίξεις νέου δρόμου. Δηλαδή το όλο έργο θα περιορισθεί κατά πως φαίνεται στην αναβάθμιση της παλαιάς αρτηρίας όταν και αν ολοκληρωθεί. Έργο που, χρηματοδοτικά στο σύνολο του προϋπολογισμού του και σύμφωνα με τις μελέτες, ήδη έχει καλυφθεί από το Δημόσιο σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης και τις εισπράξεις των διοδίων που πλέον έχουν φθάσει στα 500 εκατομμύρια ευρώ. Όμως το έργο παραμένει εδώ και τέσσερα χρόνια "παγωμένο". Η Ο.Ο. απλά φρόντισε να μας εκδικηθεί στενεύοντας για όλο και περισσότερα χιλιόμετρα τον υπάρχοντα δρόμο, χωρίς κανένα λόγο, χωρίς καμμία χρησιμότητα, χωρίς κανένα αποτέλεσμα.
"Η μέγιστη διάρκεια παραχώρησης συμφωνείται με τη ΣΠ (σύμβαση παραχώρησης) και υπολογίζεται από την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης. Σε όλες τις υπό εξέλιξη ΣΠ οδικών αξόνων στη χώρα μας, ο ανάδοχος μπορεί να καταγγείλει τη ΣΠ αν ο χρόνος της κατασκευαστικής περιόδου επιμηκυνθεί κατά 30% χωρίς δική του υπαιτιότητα. Στον πίνακα 3 ο χρόνος αυτός καλείται απώτατη ημερομηνία περαίωσης κατασκευής." Αυτό διαβάζουμε στο link του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας. Το δημόσιο δηλαδή έχει παραιτηθεί του δικαιώματος καταγγελίας της σύμβασης. Ενώ θα έπρεπε όχι μόνο να έχει καταγγείλει τη σύμβαση από τις αρχές του 2012 αλλά και να έχει απαιτήσει τις προβλεπόμενες από τη σύμβαση αποζημιώσεις. Αντί αυτού μόλις πρόσφατα το δημόσιο δώρησε από τον προϋπολογισμό 25 εκ. ευρώ για να μην ...πτωχεύσει η Ο.Ο.
Φυσικά τα αποκόμματα της εφημερίδας επαληθεύονται από το ίδιο το επίσημο site της Ο.Ο. http://www.olympiaodos.gr/index.php?ID=project_overview_EL.
Και επανέρχομαι: "Οπλισμένος" με το απόκομμα της εφημερίδας (μέχρι τότε δεν είχα ψάξει καθόλου το θέμα και δεν είχα καν διαβάσει τα λεγόμενα της Ο.Ο.) σκέφθηκα το αυτονόητο. Αφού πλήρωσα το αντίτιμο απευθύνθηκα στον προϊστάμενο του σταθμού, ζητώντας να καλέσουν και την τροχαία που όμως ποτέ δεν φάνηκε, ίσως γιατί η κλήση δεν έγινε ποτέ. Οι αιτιάσεις μου αφορούσαν την εξαπάτηση λόγω της αθέτησης των υποχρεώσεών της εκ μέρους της εταιρείας, τους κινδύνους από την κακή χάραξη των λωρίδων μετά το στένεμα και μερικές ακόμη παραβάσεις. Φυσικά πάντα επισείοντας το φύλλο της εφημερίδας, το οποίο ο εμφανισθείς ως υπεύθυνος του σταθμού χαρακτήρισε πλαστό !!! Μου έμεινε μια αμφιβολία για τα γραφόμενα της εφημερίδας γιατί μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν είχα προστρέξει στο site της εταιρείας και δεν είχα τη δυνατότητα επαλήθευσης της ανακοίνωσής της.
Στέκομαι στην αμηχανία του υπευθύνου του σταθμού, αλλά και στην προσπάθειά του να μην πάρει έκταση το θέμα (αν θέλετε μπορείτε να περάσετε χωρίς να πληρώσετε μου είπε !!!), κάτι που μαρτυρεί πόσο ευάλωτη είναι η Ο.Ο., πόσο θρασσύτατα λόγω της άγνοιάς μας και της αδιαφορίας μας παρανομεί εις βάρος μας, σκέφτομαι πως ο καθένας μας θα μπορούσε καθημερινά να τους κολλάει στον τοίχο, αντιστεκόμενος στον εκβιασμό της αλητείας οδού.
Αλήθεια εκείνος ο πολυπράγμων και άγρυπνο μάτι της οδικής μας ασφάλειας εισαγγελέας Πατρών που διέταζε αυτόφωρο και κατέσχε ΙΧ που έτρεχαν με 120 Km. που βρίσκεται ; Οι άλλοι δικαστικοί λειτουργοί ; Και φαντάζομαι να υπάρχουν μερικές εκατοντάδες τέτοιοι που κάνουν αυτή τη διαδρομή έστω μια φορά το χρόνο, μιας και η εθνική αυτή οδός εξυπηρετεί δώδεκα νομούς της χώρας.
Γειά χαρά σας Μωραϊτες αδελφοί
και σείς Σουλιώτες γειά σας
τη λευτεριά η Ελλάδα μας
χρωστάει στη ...λεβεντιά σας.
2 σχόλια:
Διαβάζω για Ολυμπία Οδό , Πατρίς και τα μέρη σου..... Πες μου ότι είμαστε και κοντοχωριανοί;
Πύργος εδώ!
Τα σέβη μου! :)
ΕΓΩ ΠΛΗΡΩΝΑ ΔΙΟΔΙΑ ΟΣΟ ΗΤΑΝ ΚΡΑΤΙΚΑ. ΜΕΤΑ ΤΟ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΤΟΥΣ ΔΕΝ ΕΧΩ ΠΛΗΡΩΣΕΙ ΦΡΑΓΚΟ. ΕΞΑΙΡΕΣΗ ΑΠΟΤΕΛΟΥΣΕ Η ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ ΑΛΛΑ ΚΙ ΕΚΕΙ ΣΥΝΤΟΜΑ ΕΚΟΨΑ ΤΗΝ ΚΑΚΗ ΣΥΝΗΘΕΙΑ. ΕΙΝΑΙ ΖΗΤΗΜΑ ΑΝ ΕΧΩ ΠΛΗΡΩΣΕΙ, ΣΥΝΟΛΙΚΑ, 10 ΕΥΡΩ.
ΒΕΒΑΙΑ, ΕΧΩ "ΠΛΑΚΩΘΕΙ" ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣ (3 ΦΟΡΕΣ!) ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΠΑΤΟΥΣ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΓΙΝΕ ΤΙΠΟΤΑ. ΗΜΟΥΝ ΛΙΓΟ "ΑΓΡΙΟΣ" ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΦΩΝΑΚΛΑΣ ΑΛΛΑ ΠΑΝΩ ΑΠ' ΟΛΑ ΑΠΟΦΑΣΙΣΜΕΝΟΣ.
ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ ΟΤΙ ΕΙΜΑΙ ΠΑΝΤΑ ΕΞΟΠΛΙΣΜΕΝΟΣ ΜΕ camcorders, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ, ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΦΩΝΗΣ ΚΛΠ. ΚΛΠ. ΚΑΙ ΣΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΛΗΡΗ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΩΝ ΤΩΝ ΒΙΟΜΕΤΡΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ. ΑΝ ΗΞΕΡΑΝ ΠΟΣΟ ΦΑΚΕΛΩΜΕΝΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΧΩ ΘΑ ΤΡΟΜΑΖΑΝ :)
Δημοσίευση σχολίου